Skip to content
 

تازه‌ها ۱۹

1- آقای محمد تاجیک- عکاس، گزارشگر و هنرمند کوشا- به مناسبت انتخابات ریاست‌جمهوری به افغانستان و کابل و بلخ و هرات سفر کرده و عکس‌هایی دیدنی در وبگاه شخصی خود منتشر کرده است. عکس‌ها و نوشته‌های تاجیک را در پوتین ببینید و بخوانید.

2- آقای آرش امجدی خبر داده است که پرونده‌های صوتی چندین بخش دیگر از گفتارهای نگارنده پیرامون سرگذشت انسان در ایران را در پادکست آی‌پاد منتشر کرده و در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است. راستش هنوز نمی‌دانم این آی پاد چیست و چگونه باید آنرا استعمال کرد. لابد کسانی که طریقه استعمالش را می‌دانند، می‌توانند به این پرونده‌ها دسترسی پیدا کنند: پادکست انسان در ایران.

3- آقایان استاد ابوالفضل خطیبی و جلال حجتی فهیم، نقدهای تازه دیگری پیرامون شاهنامه خودساخته و تحریف‌شدهٔ آقای فریدون جنیدی نوشته‌اند و به بررسی نادرستی‌های دیگری پرداخته‌اند. این دو گفتار را در این نشانی‌ها دنبال کنید: ویرایش علمی یا ویرایش دلبخواهی؟ و کزین جنگ ما را بد آید شتاب. تاکنون با نوشته‌ها و پژوهش‌های نجومی آقای حجتی فهیم آشنا بودم و نمی‌دانستم که ایشان تا این اندازه با گنجینهٔ ادبیات فارسی آشنا هستند و بدان تسلط دارند. شواهد فراوانی که ایشان نقل کرده و بدان‌ها استناد کرده‌اند، نشانهٔ این آگاهی و تسلط است.

4- وبگاه زبان فارسی، بجز مقاله آقای حجتی فهیم، دو گفتار بسیار ارزنده و سودمند دیگر را نیز به تازگی منتشر کرده است. یکی از این دو، گفتار آقای سید آیت حسینی- دانشجوی دورهٔ پیش دکترای زبان‌شناسی در دانشگاه توکیو- است که به بررسی واژه‌های فارسی در زبان ژاپنی پرداخته‌اند. دیگری، گفتاری است از آقای علی محمد سابقی که جایگاه تاریخی زبان و ادب فارسی در استان سین کیانگ چین را بررسی کرده‌اند. پژوهش‌های یاد شدهٔ بالا تا حد زیادی کم‌نظیر و بکر هستند.

5- در باره متن اوستایی «آفرین پیغمبر زرتشت به گشتاسپ» که بخشی از متن اوستایی «ویسپرد» دانسته می‌شود، باید عرض کنم که استاد ابراهیم پورداود این متن را مجعول می‌دانستند و معتقد بودند که این متن اوستایی را زرتشتیانی کم‌مایه در چند سال گذشته ساخته و پرداخته‌اند (بنگرید به: ویسپرد، گزارش ابراهیم پورداود، بکوشش دکتر بهرام فره‌وشی، تهران، انتشارات ابن‌سینا. 1343، صفحه‌های 75 تا 82). متأسفانه این گونه جعل‌کاری‌ها در میان برخی از زرتشتیان از دیرباز تاکنون بسیار متداول بوده است. برای نمونه می‌توان از سالنمای دینی زرتشتیان و نام مجعول «فروهر» برای نشان گوی بالدار و اهورامزدا یاد کرد. دستگاه روحانیت زرتشتی نیز همچو بسیاری از دیگر ادیان، از هرگونه شک مریدان بیزارند و خود را «متکلم وحده» می‌دانند. آنان ساحت خود را از هرگونه بحث و مناظره‌ای دور می‌دارند تا مبادا نمونه‌های بیشمار جعل‌کاری‌ها از پرده برون افتد و خللی در اطاعت‌ورزی مریدان پیش آید.

6- آقای حسن افشاری در ادامه مطالعات میدانی خود برای بررسی تاریخ نقاشی در ایران به غار دوشه در کوهدشت لرستان رفته بودند. ایشان پس از بازگشت در نامه‌ای غمگنانه و دردآلود خبر دادند که تمامی بیش از یکصد نگارهٔ باستانی غار دوشه تخریب شده و نابود شده‌اند. در این باره بزودی مطلبی خواهم نوشت.



web analytics