در سال ۱۳۹۱ چاپ و ترجمه جدیدی از کتاب ۱۵ جلدی سیری در هنر ایران گردآورده آرتور اوپهام پوپ و فیلیس اکرمن توسط انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد. به این چاپ جدید، عکس تعداد زیادی از اشیای تقلبی که اخیراً ساخته شدهاند، به آثار تقلبی قبلی اضافه شده و کتاب عملاً تبدیل به کاتالوگ قاچاقچیان و تقلبیفروشان شده است. کتابهای نفیس دیگری نیز در اواخر دهه ۱۳۸۰ و اوایل دهه ۱۳۹۰ منتشر شده که دربردارنده تصاویر بسیاری از جامها و اشیای تقلبی موجود در موزه رضا عباسی در تهران هستند. این کتابها بگونهای تنظیم شده که اصالت آن آثار مجعولی را به بیننده القاء کنند که تقلبیسازها و تقلبیفروشهای اروپایی و آمریکایی به بنیاد پهلوی فروخته بودند.
در چند سال اخیر و به روزگاری که عمده مجلات علمی در حال تعطیلی هستند، به تعداد مجلات باستانشناسی افزوده شده است. وجه مشترک تعدادی از این مجلات، وجود تصویری زیبا و جذاب از یک شیء تقلبی و شبهباستانی و معمولاً از جنس طلا یا نقره بر روی جلد آنها است؛ بگونهای که اصالت آن آثار را به مخاطب القاء کند. این اتفاق علاوه بر چند نشریه نوظهور، در برخی مجلات پرسابقه باستانشناسی و دارای رتبه پژوهشی و ساختار دانشگاهی نیز به دفعات مشاهده شده و آن مجلات را عملاً تبدیل به کاتالوگ دلالان عتیقهجات تقلبی کرده است. پرسش اینجاست که تصاویر آثار تقلبی بر روی جلد ژورنالهای تخصصی باستانشناسی چه میکنند؟
همچنین بنگرید به:
آفت کنکور و توصیههایی برای علاقهمندان به رشته باستانشناسی
معرفی کتاب «دروغی که بزرگ شد: جعل فرهنگ شرق نزدیک باستان»